comenius_2014
Török, olasz, lengyel diákok Fonyódon
2014 áprilisában a Fonyódi Mátyás Király Gimnázium tanulói voltak a házigazdái az Egész életen át tartó tanulás program, Comenius alprogram – Comenius Iskolai együttműködések pályázattípus keretében szervezett nemzetközi találkozónak. A programban Lengyelország, Olaszország, Törökország és Magyarország diákjai vettek részt. A projekt kiírója és pénzügyi támogatója a Tempus Közalapítvány, akiktől jelentős szakmai segítséget is kapunk. Jártunk már Lengyelországban, Szicíliában, készítettünk közösen ötnyelvű szótárt, terveztünk logót, rendeztünk kiállítást, szolgáltunk fel nemzeti ételeket, készítettünk prezentációkat ünnepeinkről, országainkról.
A külföldi tanulók április 12-én érkeztek Fonyódra, ahol a gimnázium tanulói várták őket. Minden diák családokhoz került elszállásolásra, így a magyar tanulóknak ez egy hatalmas lehetőség volt az idegen nyelv gyakorlására. Közös nyelvünk az angol volt.
A következő nap mindenki családi programon vett részt, így újdonsült barátaink megismerhették a magyar családok mentalitását és életvitelét. Próbáltuk változatosabb programokra elvinni őket, hogy megismerjék Magyarország szépségeit, például: a magyar tengert, a Balatont, Somogyvárt, Fonyódot, Balatonboglárt, vagy Balatonlellén a Kis-hegyet.
Igyekeztünk érdekessé tenni napjaikat, így minden napra szerveztünk nekik közös programot a magyar diákokkal együtt. Az első napon megmutattuk nekik a keszthelyi Festetics-kastélyt, a Vadászmúzeumot, a zalaszabari kalandparkot és a zalakarosi élményfürdőt.
Kedden került sor a Mátyás Király Gimnáziumban a projekt-napra. Közös nemzetközi projektünk címe Let’s Learn Traditions with Ceremonies, azaz Ismerjük meg hagyományainkat ünnepeink által. Minden országban más-más ünnep került terítékre, mi a húsvéti szokásainkat mutattuk be. A nap Fonyód polgármesterének, a tankerület, majd a gimnázium igazgatónőjének köszöntőjével kezdődött, ezután vendégeinknek kedveskedtünk egy kis műsorral az országaikról. Ezután barátaink és mi is csoportokra osztódtunk. Az egyik csoportban magyar néptáncot tanítottunk, ahol igazán megismerhették a magyar népművészetet a ruhákon keresztül, és a tánc fergetegességét is. A másik csoportban tojásfestéssel tettük szebbé a napot, ami például a török diákok számára újdonság volt, hiszen náluk nincsen Húsvét. Ezzel is egy magyar szokást ismerhettek meg. A következő csoportban magyar népdalokat tanítottunk, például a Tavaszi szél vizet áraszt című népdalt, amit nagy szeretettel fogadtak külföldi barátaink, és gyorsan meg is tanulták. Az utolsó csoportban pedig iskolánkat mutattuk be, ezen belül termeinket, az új laborunkat, aulánkat, sportlétesítményeinket és természetesen könyvtárunkat is. A látnivalók után egy közös ebéden vettünk részt, ahol tipikus magyar húsvéti ételeket tálaltunk fel vendégeinknek. Minden magyar diák kivette a részét a készülődésből és a rendezvényeken is aktívan részt vettünk. Az asztalon kínáltunk főtt tojást, húsvéti sonkát, de a török barátainkra tekintettel voltunk, így csirkehús és zöldség is került az asztalra, sok-sok otthon készült apró süteményt és egyéb finomsággal kedveskedtünk vendégeinknek. A nagy ebéd után, kisvonattal vittük őket kirándulni Somogyszentpálra, amit nagyon élveztek, és vacsoraidőben szabadtéri bográcsozással leptük meg őket, ahol magyar gulyást és lekváros fánkot szolgáltunk fel nekik. Estére mindenki egészségesen elfáradt, majd hazatértek a szállást adó családjukhoz.
A szerdai napon Budapestre, a magyar fővárosba vittük el őket, ahol megcsodálták a magyar Parlamentet, a Mátyás-templomot és a Sziklakórház Atombunker Múzeumot, ami még a magyar diákok számára is újdonság volt. Akárcsak a többi program, ez is nagy sikert aratott barátaink körében. A délután folyamán el kellett köszönnünk tőlük, hiszen véget ért magyarországi látogatásuk. Számos új barátság kötődött az országok diákjai között és örök emlék lesz számunkra ez a pár nap. Izgalmas élmény volt, hogy megismerhettük egymás kultúráját, hagyományait és szokásait. Reméljük sok jó és gazdag élménnyel tértek haza tőlünk, valamint, hogy sikerült hazánkat népszerűsíteni, és később várjuk barátainkat családjukkal együtt.
Személyes élményként elmondhatom, hogy számomra ez a diákcsere-program nagyon jó volt. Hiszen, mint már említettem, ez egy hatalmas lehetőség más ország kultúrájának megismerésére és az angol nyelv gyakorlására. Egy török diákot volt szerencsém fogadni, akivel talán egy életre szóló barátságot kötöttem. Érdekes a török mentalitás és kultúra, számomra teljesen új volt, de örülök, hogy megismerhettem.
A következő hónapban, májusban, Törökország lesz a soron következő fogadó ország a Comenius programban, így lehetőségünk lesz, magyar diákként Isztanbulba utazni és barátainkkal találkozni. Talán mondanom sem kell, mennyire várjuk már.
Molnár Nóra 11.A
Fonyód. 2014. 04.29.
A projekt folyamán készült munkák
Easter in Hungary (3880448 bájt)
Hungarian folk music (1363456 bájt)
The Hungarian cuisine (4183277 bájt)
The relationship between Turkish, Italian, (851700 bájt)
Magyarország jeles napjai (610360 bájt)
Hungarian Drinks (2044928 bájt)
INTERNATIONAL DICTIONARY (1332778 bájt)
Iskola bemutatása (47001088 bájt)
Wedding traditions (8326144 bájt)
|INDEX:1|TITLE:comenius]